Edirne - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ramona Brugman - WaarBenJij.nu Edirne - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ramona Brugman - WaarBenJij.nu

Edirne

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg Ramona

19 November 2009 | Turkije, Istanbul

Hoi allemaal!

Gisteravond zijn we met de bus naar Edirne vertrokken. Het was onderweg mistig en de buschauffeur reed alsof hij dood wilde. Tenzij je vindt dat 100-120 km/h normaal is bij dichte mist...

We kwamen rond half 11 in Edirne aan, Kimberley en ik sliepen in een (vreselijk warme) double room. De verwarming kon niet uit...,
Wel was het luxer dan ons hostel en de bedden lagen heerlijk!
Na een nachtje lekker geslapen te hebben kregen we `s morgens een rondleiding door het gebouw waar we sliepen, het was een school voor gehandicapte kinderen. Er werd vooral gewerkt aan de motorische ontwikkeling en de spelontwikkeling.

Daarna zijn we naar het restaurant gereden waar we een uitgebreid Turks ontbijt kregen. We hebben heerlijk gegeten!

Vervolgens op naar de basisscholen.
Eerst de private school. Hier was alles erg modern. Alle kinderen spraken al redelijk goed engels, zelfs de kleuters!
In een hogere groep hebben we een energizer gedaan die de leerlingen erg leuk vonden.
Op het laatst nog even op het plein gekeken toen de kinderen aan het spelen waren. We hebben met wat kleine meisjes wat klapspelletjes en hoofd schouders knie en teen gedaan terwijl onze jongens met de jongens van de school voetbalden.

Vervolgens naar de public school. Hier zag alles er minder modern uit en het engels van de leerlingen was wat minder, maar de ontvangst was zo warm! We hebben eerst een bakje Turkse thee gedronken en zijn daarna de klassen gaan bezoeken.
De kinderen waren zo ontzettend lief en enthousiast! Voor velen was onze komst erg bijzonder, omdat ze nog nooit een buitenlander hadden gezien! Na het uitdelen van stroopwafels en een liedje in de kleuterklas (if you`re happy and you know it...) op naar de bovenbouwklassen. In de klas met de leeftijd 13-14 jaar was vooral Bernard erg populair bij de meisjes :)
Na veel foto`s en lieve woorden was het helaas tijd om te vertrekken.

We zijn nog op de uni van Edirne geweest en hebben daiar met het sympathieke schoolhoofd gesproken.
Vervolgens nog naar de moskee die bekend staat om zijn architectuur. Hij is ontworpen door de architekt die ook de Blauwe Moskee heeft ontworpen.
Vervolgens nog naar het museum of health, daar heb ik niet veel van onthouden doordat ik al zo veel indrukken heb opgedaan vandaag.
Als laatste voor het eten hebben we ook nog het oude station en een monument bezocht.

Daarna was het etenstijd. We hebben heerlijk Turks gegeten en daarna weer met een noodgang door de mist terug naar Istanbul.
Onderweg moesten we vaak plassen en het bleef maar duren voor we eindelijk stopten. Gelukkig waren we nog net op tijd gestopt tot grote vreugde van velen :)

Nu zitten we met een groepje beneden (Annelies en Rob liggen al op bed).
Lekker wat poolen en dus even m`n blog bijwerken.

Ik weet niet of ik morgen kan schrijven. We gaan eerst een vol dagprogramma doen (Dolmabahce paleis, Europafort en Eyüpmoskee) en daarna wil ik nog naar de hammam. `s Avonds gaan we met de hele groep stappen.

Ik ga nu weer socializen bij de groep en straks lekker slapen :)

Liefs,
Ramona

• 19 November 2009 - 22:40

Vader En Moeder:

Hey pop, Ik heb net alles voor gelezen aan je moeder. Stond in de pyama klaar om naar bed te gaan zonder bril:) dus ja dan moet je wel. ik heb vanavond gevoetbald en net thuis. Verloren met 4-0 :( maar ja het was gezellig. We vinden het fijn dat je ons up to date houdt en sla die chauffeur maar voor zijn appel, krijg je hem van mij terug:)
    voor morgen veel gezelligheid gewenst en neem er maar een van ons.(betaal ik we terug)

XXX pa en Ma en Maik